کد مطلب:211367 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:112

انتخاب همسایه خوب
امام صادق علیه السلام در محافل خود به شاگردانش درس ادب و اخلاق می داد آنها را به زندگی آشنا می كرد تنها علم و اصول و فروع نبود بلكه سیره مهذب كه هدف اصلی دین اسلام است آموخته می شد.

فرمود از ادب مرد این است كوشش كند خودش همسایه خوبی برای دیگران باشد و همسایه خوبی نیز برگزیند كه حسن جوار و فضیلت نفسانی رشد عقلی و كمال می آورد.

اعراب به همسایگان خود مفاخرت بر دیگران می كردند والحق جای مباهات و مفاخره را هم دارد چه نعمت بزرگی است همسایه خوب و چه مصیبتی است همسایه بد - كه هیچ كاری نمی توان با او كرد مگر تحمل رنج و تعب همسایگی او را.

همسایه در اسلام ارزش دارد به اصلاح امروز سرقفلی دارد و اسلام برای همسایه



[ صفحه 190]



حقی قائل شده پیغمبر بسیار سفارش همسایه را نموده تا آنجا كه امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده.

ما زال رسول الله (ص) وصینا بالجار حتی ظننا انه سیورثه فرمود پیغمبر اكرم آن قدر سفارش همسایه را به من كرد كه گمان كردم وارث می شود.

امام صادق علیه السلام این دستور آسمانی را زیر نظر داشت و در وصایای خود فرمود:

علیكم بتقوی الله تا آنجا كه فرموده و حسن الخلق و حسن الجوار [1] .

بر شما باد به تقوی و پرهیزكاری و به حسن خلق و حسن جوار كه همسایه خوبی برای دیگران باشید و همسایه خوبی انتخاب كنید و حق همسایگان را ادا كنید.

قال (ع) و لیس منا من لم یحسن مجاورة من جاوره

از ما نیست كسی كه به همسایه اش نیكی نكند چه نیكی قهرا متبادل می شود به نیكی كه هل جزاء الاحسان الا الاحسان و به علاوه چون بشر در فطرت خود بنده احسان و نیكوكاری است كه الانسان عبید الاحسان از یك دود تلخ تا یك كام شیرین همه موجب بندگی و تواضع می گردد و با محبت و احسان به همسایه دوست فراهم می شود كه گفته اند هزار دوست كم و یك دشمن بسیار است و جز با احسان و نیكوئی دوست نمی توان به دست آورد - و این درس بهترین راه دوست یابی است كه هر همسایه همسایه نیكوكار خود را به دوستان خود معرفی می كند و روزافزون دوست اضافه می گردد.


[1] وسائل الشيعه ص 203 ج 2 باب وجوب عشرة الناس.